Risico en risico acceptatie.
Elke dag stellen wij ons aan allerlei risico’s bloot. We nemen deel aan het verkeer, gaan op vakantie en laten ons huis achter. We brengen onze kinderen naar een crèche of zwemles. We trouwen, kopen een huis, we sparen bij een bank, we beleggen. We kunnen er niet omheen, risico hoort bij ons leven. Toch willen we zoveel mogelijk risico vermijden. Tegelijkertijd willen zo min mogelijk concessies doen aan ons comfort en levensstijl. Sterker nog deze willen we het liefst verhogen. Helaas zijn deze wensen contrair. Hoe meer risico we bereid zijn te nemen hoe beter onze levensstijl wellicht kan worden. Tenzij het fout gaat.
Hoe bepaal je nou wat een acceptabel risico is?
Voor deelname aan het verkeer zullen de meeste van ons accepteren dat dit nu eenmaal moet. Waarbij we niet altijd even rationeel zijn. Er zijn nogal wat mensen bang van vliegen terwijl nu juist deze vorm van vervoer, statistisch gezien het veiligst is. Het is echter ook het vervoer waar je zelf geen invloed op hebt. (tenzij je zelf de piloot bent).
Anders is het als we een crèche of een sportclub uitkiezen. We zullen dan kijken naar de locatie, wat we van anderen erover horen en de indruk die we bij de kennismaking hebben. Natuurlijk geeft dit geen garantie dat er in de toekomst niet een verkeerd personeelslid zal komen te werken (of al werkt) of dat er een gek binnenkomt etc.. Bij deze laatste vorm hebben we voor ons gevoel een grote invloed in de keuzes, maar weten we waar we op moeten letten? Is het allemaal wel te voorzien?
Als we deze mogelijkheden doortrekken naar beleggen dan zijn er dus een aantal vragen?
Is deelname aan beleggingen onoverkomelijk, net als deelname aan het verkeer?
Zijn we zelf in staat om de te nemen beslissingen te begrijpen? Of hebben we hulp van een professional nodig? Indien we hulp nodig hebben, hoe kies je de professional?
De vraag of iemand moet beleggen kun je niet eenduidig beantwoorden. Wat wel zeker is, is dat als je stopt met werken en nog verder wil gaan met leven er iets geregeld zal moeten zijn. Voor een deel hebben we hiervoor in Nederland de overheid, deels meestal de werkgever en tenslotte kunnen we zelf nog iets regelen.
De eerste keuze die we hebben is die van de gewenste levensstandaard. Vervolgens wordt de vraag hoe deze behaald wordt.
Bij een niet al te hoge verwachting zal de AOW misschien voldoen. Het risico is dan het al dan niet voortbestaan van deze omslag regeling. Dit hangt af van wat de toekomstige generaties willen en kunnen doen. Dit is dus een onzekerheid.
Is de verwachting wat hoger dan is er meer geld nodig. Wellicht dat dit door de werkgever geregeld is. Hierbij kunnen verschillende regelingen van toepassing zijn. Bottom line is echter dat de toekomstige middelen afhankelijk zijn van de beleggingsresultaten. Op deze beleggingen kunnen wij meer of minder invloed hebben. Wel is het zo, hoe minder risico wij bereid zijn te lopen, hoe meer het kost of hoe minder er straks besteedbaar is.
Tenslotte kunnen we zelf nog iets regelen. Al dan niet met fiscale voor of nadelen. Ook hiervoor geldt dat we beleggingsbeslissingen zullen moeten nemen.
Tenslotte is er dan nog een risico van inflatie. We hebben alle risico’s afgedekt, weten tot op de euro nauwkeurig wat we vanaf 65 krijgen. We weten alleen niet wat we ervoor kunnen kopen. Vraag je maar eens af, hoeveel een brood koste toen je 10 jaar oud was.
Wat is de moraal?
Wat onze beslissing ook wordt, we lopen altijd een risico. De vraag is alleen welk risico we bereid zijn te accepteren. Om een risico te accepteren zijn er 2 mogelijkheden. Je begrijpt het risico en neemt een rationele beslissing of je bent blind voor het risico en gaat gewoon.
In een voorbeeld. Je wil een weg oversteken. Rationeel realiseer je, je dat er verkeer is en dat je dus moet timen wanneer het veilig is. Ben je blind voor risico dan ga je gewoon. Dat kan verbazingwekkend vaak goed gaan.
Ik als adviseur heb die laatste mogelijkheid niet. Ik moet mijn klant informeren over de risico’s die hij loopt en wat de alternatieven zijn. Dat is een hele uitdaging. Het komt een beetje over als een piloot die de passagiers moet uitleggen hoe ze veilig moeten landen. De piloot vliegt en land weliswaar maar de passagier moet het begrijpen. Als adviseur mag je dan ook nog meteen de verschillen uitleggen met boot, trein, auto, fiets en wandelen.
Klaag ik? Nee ik doe het graag. Maar vertel me niet dat je beleggen eng vindt. Want waarschijnlijk doe je dit al jaren blindelings.